Wederopbouwrit

Sight-Seeing in Rotterdam, in de stad van de dorre puinpoesta’s! Het is nog wat onwennig, maar toch interessant en stellig niet alleen voor bezoekers van buiten de stad. Immers, welke Rotterdammer, de conducteur van lijn 8 uitgezonderd, komt regelmatig in Blijdorp, Centrum en Zuid?

Het Vrije Volk 31-7-1946

Rotterdam krijgt zijn gezicht terug

Behalve Opbouwdag waren er meerdere initiatieven om de Wederopbouw van de stad te promoten. Vanaf het voorjaar van 1946 werden er Wederopbouwritten georganiseerd, waarbij geïnteresseerden per bus langs bouwprojecten werden gevoerd. De Wederopbouwritten vertrokken vanaf het Oude Tramhuys, dat toen op het Weena stond. De route ging door de hele stad en bedroeg 31 kilometer.

Vanaf het voorjaar van 1946 werden er Wederopbouwritten georganiseerd, waarbij geïnteresseerden per bus langs bouwprojecten werden gevoerd.

onbekend-wederopbouwrit-bus
De RET-bus passeert het complex Wereldhaven.www.rovm-digitaal.nl

Wethouder v.d. Brule hield een hartelijk pleidooi voor Rotterdam en voor de Opbouwrit: “De rit betekent iets. Wij Rotterdammers hebben behoefte om te zien wat er in onze stad gebeurt! Rotterdam krijgt zijn gezicht terug. Wie nu door de stad loopt kan zonder reserve zeggen, dat het hart weer klopt. Overal bruist het leven, overal vindt men de sporen van durf en initiatief. Of men nu met Rotterdammers of met niet-Rotterdammers spreekt, voor iedereen is het een openbaring. Ook daarom kunnen wij de rit niet meer missen.”

Het Vrije Volk 6-11-1953

stadsarchief-wederopbouwrit-1
Folder Wederopbouwrit 1956 met het woongebouw op het Groenendaal.Stadsarchief Rotterdam
stadsarchief-wederopbouwrit-3
Achterzijde folder Wederopbouwrit 1956 Stadsarchief Rotterdam

Sigaretten uit

Elk jaar werden meer geïnteresseerden rondgereden. In november 1955 werd de balans na tien jaar opgemaakt. Tien jaar Wederopbouwrit, dat betekent 472.211 passagiers en 437.155 afgelegde kilometers (tienmaal de omtrek van de aarde). Vanaf 1956 werd zelfs vanwege de grote belangstelling bij buitenlandse toeristen door de VVV een aparte rondrit georganiseerd voor ‘vreemdelingen’. Vanaf 1957 neemt de belangstelling af. De toeloop naar de Rotterdamse Wederopbouwrit is dit jaar matig. Op topdagen vertrekken er nog wel twintig bussen met rondritters vanaf het Weena, maar over het algemeen haalt men op geen stukken na de cijfers van vorige jaren. Wellicht zijn de Rotterdammers, die altijd zoveel interesse toonden voor de opbouw van de stad, er wel van overtuigd, dat er in het afgelopen jaar in verhouding niet zoveel is veranderd in en om de stad.

Vanaf 1956 werd zelfs vanwege de grote belangstelling bij buitenlandse toeristen door de VVV een aparte rondrit georganiseerd voor ‘vreemdelingen’.

stadsarchief-wederopbouwrit-internationaal
Prentbriefkaart uit 1960 van RET en VVV.www.rovm-digitaal.nl

In 1960 werd het roer omgegooid en ging de rit (kosten ƒ 1,25) niet langer door het centrum. De aandacht werd verlegd naar de uitbreidingen op de Linker Maasoever. Wie kent de nieuwe wijken van Hoogvliet, de Meeuwenplaat -het land van de raffinaderijen? De kapitale werken die er her en der worden uitgevoerd? Er zijn vele Rotterdammers, die daar zelden of nooit komen.

Het Vrije Volk 6-8-1957

De opbouwrit 1960 zal hen er brengen. En -aardige verrassing- zij zal de mensen zelfs het hart van een grote raffinaderij laten zien: die van de Shell. De bus maakt een 5 km lange tocht over de terreinen van deze onderneming. Sigaretten uit, fotograferen verboden…

Het Vrije Volk 17-5-1960

scan-wederopbouwrit-krant
De Wederopbouwritten waren een succes.Advertentie uit Hier Rotterdam

Kris Kras door Rotterdam

In 1961 zakt ede belangstelling verder naar 20.000 bezoekers. De rondrit voor buitenlandse toeristen van de VVV trok 17.000 mensen. De betrokkenen dachten: “Dat vele Rotterdammers de herbouw van hun stad zo langzamerhand wel voor gezien willen houden. Overschie, Zuidwijk, Pendrecht waren destijds grote nieuwe wijken die de aandacht, trokken. Maar wat wil men dan nu in Lombardijen nog gaan zien?”

Het Vrije Volk 12-10-1961

Het roer gaat definitief om in 1962. De naam Wederopbouwrit wordt vervangen en onder het motto Kris Kras door Rotterdam wordt de negatieve trend gekeerd. In 1966 rijden de bussen voor het laatst.

Volledige tijdlijn