Ahoy’

De vlaggen wapperden uit huizen en gebouwen. Hoe meer men in de richting van Dijkzigt kwam, hoe feestelijker de aanblik van straten en pleinen werd. Overal zag men mastbossen met wimpels in de nationale en stedelijke kleuren, overal werd men begroet door het Ahoy’-mannetje. Aan de Rochussenstraat staat de imposante welkomstpoort in ijzeren balken en voor het tentoonstellingsgebouw woei in de wind een bos van vlaggen, wimpels en andere doeken.

Zo spreekt Rotterdam-Ahoy’ tot de fantasie van de honderdduizenden, van dichtbij en van verre, die onze stad, haar bevolking en haar werkdrift willen leren kennen. En eens te méér zegt Rotterdam-Ahoy’ tot het land, zijn bevolking en zijn regering: „Hier zijn we, Rotterdam-Ahoy’!”

Het Vrije Volk 15-6-1950

broekbakema-ahoy-tekening
Schets van Jaap Bakema voor de ingang van Rotterdam Ahoy’.Archief Broekbakema
broekbakema-ahoy-tuin
Entree van Rotterdam Ahoy’ aan de Mathenesserlaan (het huidige Museumpark), met op de achtergrond de GEB-toren.Archief Broekbakema

Festivals

In de Wederopbouwperiode lag de prioriteit bij het herstel van de haven en de woningbouw. Voor culturele voorzieningen was nog weinig ruimte en geld. Om aan de behoefte aan amusement en ontspanning te kunnen voldoen werd een aantal grootschalige, tijdelijke festivals georganiseerd.

Om aan de behoefte aan amusement en ontspanning te kunnen voldoen werd een aantal grootschalige, tijdelijke festivals georganiseerd.

Ahoy’ was in 1950 de eerste in een reeks grote, vijfjaarlijkse manifestaties. In 1955 volgde E55, in 1960 de Floriade en in 1970 C70. Tegenwoordig staat Rotterdam nog steeds bekend om zijn culturele manifestaties als Poetry International, Film International, Dunja, Dance Parade, et cetera.

stadsarchief-ahoy-affiche2
Officiële catalogus van Rotterdam Ahoy’.Collectie Paul Groenendijk
stadsarchief-ahoy-affiche1
Affiche voor Rotterdam Ahoy’.Stadsarchief Rotterdam

Havententoonstelling

Oorspronkelijk was het idee om rond de opening van de Maastunnel een grote expositie te houden onder het motto ‘Het water als vriend en vijand’. De oorlog kwam ertussen, maar de grote havententoonstelling kwam er uiteindelijk toch. In 1950 was de manifestatie Ahoy’ bedoeld om het havenherstel aan de wereld te tonen. Als locatie waren het Museumpark en Het Park gekozen, zodat er contact met het water mogelijk was. Op de Parkkade was een aantal scheepsonderdelen zoals een compleet bruggenhuis, een schoorsteen en een mast opgesteld. Hier kon men ook een rondvaart met de Spido maken en twee schepen bezoeken.

In 1950 was de manifestatie Ahoy’ bedoeld om het havenherstel aan de wereld te tonen.

De entree van de het terrein lag aan de Mathenesserlaan. Een vijftien meter hoge stalen plastiek was het symbool van de tentoonstelling. Achter de villa van Van Hoboken (het huidige Natuurmuseum) werd een oude stalen hal van de Nenijto geplaatst. Deze werd voorzien van bijgebouwen en omgedoopt tot Ahoy’ hal. Via een luchtbrug over de Westzeedijk kon Het Park worden bereikt. Hier waren verschillende losse kiosken en paviljoens te bezichtigen. Een grote trekker was het paviljoen Oudt-Rotterdam, dat ook ’s avonds was geopend. Hier was de sfeer van het vooroorlogse Rotterdam herschapen. Publiekslieveling was Johnny Ahoy’, een creatie van de bekende komiek en toneelspeler Johnny Kraaykamp. Organisator Jac. Kleiboer had de architecten Van den Broek en Bakema als supervisoren aangesteld. Zij nodigden een keur aan jonge en onbekende architecten, kunstenaars en artiesten uit, zoals Aldo van Eyck, Herman Haan, Gust, Romijn, Wally Elenbaas, Louis van Roode en Karel Appel.

Een grote trekker was het paviljoen Oudt-Rotterdam, dat ook ’s avonds was geopend. Hier was de sfeer van het vooroorlogse Rotterdam herschapen. Publiekslieveling was Johnny Ahoy’, een creatie van de bekende komiek en toneelspeler Johnny Kraaykamp.

nationaalarchief-ahoy-koningin2
Opening op 15 juni 1950 door Koningin Juliana.Nationaal Archief 904-0200
broekbakema-ahoy-wand
Niet alleen toekomstplannen waren er te zien, maar er werd ook stilgestaan bij het bombardement. Hier was een model van het beeld van Zadkine te zien.Archief Broekbakema

Johnny Ahoy’

Rotterdam Ahoy’ werd geopend op 15 juni 1950 door koningin Juliana en trok in zes maanden tijd 1.650.000 bezoekers. Het Vrije Volk verzorgde een speciale krant die op het festivalterrein werd geschreven en gedrukt. Een kleimodel van het beeld Verwoeste Stad van Ossip Zadkine trok veel bekijks. “De sluiting van Oud-Rotterdam, in het Ahoy’-park, was weer een plechtigheid op zich zelf. Omstreeks acht uur trok ‘n veelkleurige optocht over de Westzeedijk. Alle prominente Oud-Rotterdammers troonden op diverse voertuigen en de belangstelling was bijna even groot als later, toen het in de kleine straatjes niet om door te komen was.” (Het Vrije Volk 11-9-1950) Johnny Ahoy’ Kraaykamp zorgde voor een onvergetelijke slotavond toen hij de duizenden bezoekers die het tentoonstellingsterrein niet wilden verlaten, als een rattenvanger van Hamelen naar de uitgang leidde.

Een kleimodel van het beeld Verwoeste Stad van Ossip Zadkine trok veel bekijks.

scan-RotterdamBouwt
Speciale editie van Rotterdam Bouwt over Rotterdam Ahoy’.Rotterdam Bouwt 1950

Sportpaleis Ahoy’

De Ahoy’-hallen bleven na de tentoonstelling staan. Ze werden gebruikt voor concerten, sportwedstrijden en allerlei manifestaties, zoals bijvoorbeeld Jeugdland en E55, de tweede grote wederopbouwtentoonstelling. Pas met de bouw van de Medische Faculteit in 1966 werden de hallen gedemonteerd en verplaatst. In 1970 werd aan het Zuidplein Sportpaleis Ahoy’ geopend. De naam herinnert aan de manifestatie uit 1950 en de eerdere hallen.

Pas met de bouw van de Medische Faculteit in 1966 werden de hallen gedemonteerd en verplaatst.

Volledige tijdlijn