Tijdens het debat op 19 april 2018 van Vers Beton tijdens het Festival Motel Mozaique werd aan de hand van fotoseries ingegaan op de vraag of Rotterdam een lastiger uitgangspositie heeft, als het gaat om ontmoetingen tussen mensen? Zijn de ruimtes die in de Wederopbouw zijn ontworpen geschikt voor kleine menselijke ontmoetingen?
Stadsstraten als de Coolsingel en de Blaak zijn voor Nederlandse begrippen namelijk erg ruim en hebben meer het karakter van een snelweg dan een stadsboulevard. Niet echt dé plek voor een ontspannen praatje. Heeft dit stedenbouwkundige principe van de Wederopbouw om de auto ruim baan te geven het Rotterdamse centrum tot een plek gemaakt die ontmoetingen moeilijk maakt? Moeten de Rotterdamse straten en pleinen niet radicaal opnieuw worden ontworpen met de menselijke maat als uitgangspunt?
De meningen bleken deze avond heel verdeeld en een eenduidig antwoord op de vraag bleef daarom uit. Vooral toen Rotterdam-Zuid ter sprake kwam, raakten de gemoederen verhit.
Wat deze discussie zeker heeft aangetoond is de betrokkenheid en wil om na te denken op welke manier Rotterdam zich moet ontwikkelen als stad.

Lijnbaanhof